3, 4 en 5 oktober Kamanjab

5 oktober 2017 - Kamanjab, Namibië

We zijn over de helft en we hebben weer WiFi. Wel alleen op de telefoon en niet op de iPad. Het zij zo... hier zeggen ze T.I.A. This is Africa! We zijn nu 5 oktober en loop dus 3 dagen achter. 3 oktober vertrokken we uit Swakopmund waar we gisterenavond nog heerlijk  aan de vis hebben gezeten...was echt heerlijk. Recepten zijn genoteerd! Een kaarsrechte weg voert ons naar het noorden waar we zien dat er zout gewonnen word.  We rijden het eerste stuk op zoutpad. Dit lijkt op een soort asfalt wat het niet is. Zout wordt vermengd met zand en aangestampt met walsen. We laten de civilisatie en de mooie weg weer achter ons en rijden langs 1 van de ruigste kusten van Afrika. De Skeletor Coasters. Deze 40 km brede kuststrook vormt een buffer tussen de zee en Kaokolaand en de Damara. Leeg landschap! We stoppen bij Cape Cross waar de Portugese zeevaarder Diego Cáo als eerste Europeaan voet op Namibische grond zette. Hier staat een kruis ter ere van koning João I. Ook ligt er nog een scheepswrak. Interessanter was het zien van een andere truck die zich  vast reed in het mulle zand en aardig naar links overhelde. Onze Chauffeur en Nico (zand scheppen) hebben alles gedaan om ze te helpen. Helaas mocht hun hulp niet baten. We horen later dat ze er uit getrokken zijn. Van hieruit naar de pelsrobben-kolonie en hun geur is bepaald niet aangenaam. Wat stinken die beesten. Er zijn veel jonkies daar het paartijd is en ze schreeuwen samen moord en brand. Onderweg krijgen we 2 keer politiecontrole. Iedereen er uit en werd de koelkast en nog wat gecontroleerd en rijden maar weer. Extra ochtendgymnastiek. We zien onderweg knobbelzwijnen en een giraf. Ook stoppen we om een termietheuvel te bekijken waar een levende kolonie van deze insecten is. Lijkt op  een bijenvolk. Er is een koningin, werkers en soldaten. Nu gaan we naar onze logde Otto Potti in Kamamjab. We bezoeken hier de Himba's. een van de laatste echte traditionele stammen op de wereld. We maken kennis met een stukje van hun cultuur. Zij smeren hun haar en lichaam in met een mengsel van rode aarde en dierlijk vet. Trots houden zij vast aan hun traditionele nomadische wijze van leven. Na het diner s'avonds krijgen we nog bezoek van een stekelvarken. Zie foto's! Dinsdagavond hadden we een groep Afrikanen die ons kwam entertainen en Nico mocht weer vrolijk mee doen. Ik heb er een videootje van en zal proberen deze te plaatsen maar de WiFi is zwak dus tot nu toe nog steeds niet gelukt. Blijf het proberen!Vandaag zijn we gereden naar de rand van het Etosha nationaal park waar we 2 dagen wild gaan spotten. Ons gidsje zegt hierover...verwacht niks en alles wat je ziet is een cadeautje. Dit park is ontdekt en mede ontwikkeld door Lindenquist in 1908. Het is een plek van droog wit water en het lijkt of er eilandjes in het water liggen maar het is droog! Het is... zo wordt gezegd...één van de beste wildparken van Zuid-Afrika. We gaan dus 2 dagen de tijd krijgen om gamedrives (wildspeurtochten) te houden. Dus vanavond vroeg in bed daar we weer heel vroeg er uit moeten. De beesten zijn voornamelijk te zien bij zonsop en -ondergang. Letterlijk betekent Etosha "grote witte plek". Heel benieuwd zijn we natuurlijk wat we gaan zien maar dat horen jullie de volgende keer weer. Groetjes uit warm Afrika...!!!!