Rundu - Maun - Nata 08/09/10 oktober

11 oktober 2017 - Maun, Botswana

Allereerst even wat rechtzetten. Natuurlijk varen krokodillen niet maar zwemmen ze...gelukkig zijn we ze niet echt tegen gekomen. Hier en daar zitten foutjes in de teksten waarvoor excuses maar soms is het moeilijk te tikken...zie ik de tekst niet en valt soms de WiFi weg...word ik afgeleid enz. Ik was bij de Okavangorivier gebleven die de grens vormt met Angola. De mede-groepsleden kwamen lachend Nico terug brengen die door de Angolese vrouwen zeer gewild was...maar hij kwam toch weer bij mij terug... zo zie je maar op de foto ... wordt op handen gedragen. De volgende dag een lange reisdag naar Maun. Ook een hete dag, n.l. 36 graden. We gaan Namibië uit en Botswana in. Ook weer controle onder weg. We moeten allemaal uit de truck en over een desinfecterend matje lopen, ook nog een paar andere schoenen meegenomen want dit moet met 2 verschillende schoenen gebeuren. Maun is onze uitvalsbasis voor de Okavangodelta. Een fijnvertakt labyrint van riviertjes, stroompjes en eilandjes die het leefgebied vormen voor nijlpaarden, olifanten, verschillende antilopen en honderden vogelsoorten, waar vooral de indringende roep van vele visarenden te horen is. Dit alles staat op het programma voor morgen! Allereerst er weer op tijd uit de veren...het geeft niet meer...bij deze hitte zijn die eerste uren het heerlijkst. We worden allereerst opgehaald door een jeep die ons naar de delta brengt. Dit duurt een klein half uurtje. Hier stappen we over in een motorboot en varen we in hoog tempo de delta in...ongeveer 3 kwartier. Hierna gaan we de smalle waterwegen verkennen in kano's waar waterlelies, hyacinten en papyrus de doorgang bemoeilijken. Lokaal ingehuurde polars loodsen ons door het doolhof van waterwegen en wijzen ons op het aanwezige wild. Een polar is iemand die achter in de kano, waarin 2 mensen zitten staten met een lange stok ons voortduwt en de balans in stand houdt. Op een eilandje kunnen we een wandeling maken in kleine groepjes met een gids om dicht bij de dieren te komen. De lunch krijgen we in picknick-vorm. Heerlijk! Hierna dezelfde weg weer terug...kano, motorboot en jeep. Dan douchen, happy hour, eten en weer het bedje opzoeken want 05.15 uur gaat de wekker weer. We gaan weer vliegen over de delta.een vlucht van ongeveer 1 uur. Nijlpaarden en buffels is de vangst voor vandaag voor onze spotters. En nu zijn we na 3 uurtjes rijden gearriveerd in Nata waar we morgen een gamecruise gaan maken maar daarover de volgende keer weer een verslag. Onze logde vandaag is weer geweldig. Alles is aanwezig, zelfs een buiten-douche. We ruiken de voorbereidingen van het eten al... en na even heerlijk gezwommen te hebben is de gezonde trek ook weer aanwezig... dus zeg ik voor nu: PROOST, SMAKELIJK ETEN en TRUSTE...!